Πριν το snap (μέρος 2ο)

Συγχρονισμένο football υπό 140 ντεσιμπέλ


Φτάσαμε λοιπόν στο σημείο όπου ο quarterback έχει αλλάξει το σύστημα και ο center έχει προσαρμόσει την κάλυψη. Για να περιπλέξουμε ακόμα περισσότερο την κατάσταση, το σύστημά μας θα έχει κίνηση (motion). Αυτό σημαίνει ότι  ο receiver θα κατευθυνθεί προς ένα ορισμένο σημείο και μόλις φτάσει σε αυτό, ο quarterback θα κάνει αμέσως το snap. Ο κάθε receiver κινείται με διαφορετική ταχύτητα, συνεπώς ο quarterback πρέπει να γνωρίζει με ποιον ακριβώς συμπαίκτη θα συνεργαστεί και πως αυτός θα επηρεάσει το συγχρονισμό μεταξύ των δύο.

Ένα παράδειγμα: o Calvin Johnson των Detroit Lions ήταν ένας από τους μεγαλύτερους wide receivers όλων των εποχών. Όταν τραυματίστηκε στο μέσο της σεζόν 2014 και έχασε τρεις αγώνες, το βάρος έπεσε στους συμπαίκτες του Golden Tate και Corey Fuller που αγωνίζονταν στην ίδια θέση. Εκτός από την επίπτωση που έχει μια τέτοια αλλαγή στον τρόπο εκτέλεσης των διαφόρων κοψιμάτων ή στο συγχρονισμό μεταξύ quarterback και receiver, επηρεάζονται επίσης και οι θέσεις αναφοράς που χρησιμοποιεί το κάθε σύστημα. Δηλαδή τα σημεία εκείνα στα οποία μόλις βρεθεί ο receiver, ξεκινάει το παιχνίδι. Η μεταβολή των κινήσεων αυτών μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαίνεται ανεπαίσθητη αλλά υπάρχει πάντα η περίπτωση ο Tate ή ο Fuller να φτάσουν στο σωστό (ή σε παραπλήσιο) σημείο ελάχιστα γρηγορότερα (ή αργότερα) σε σχέση με την κίνηση που θα έκανε ο Johnson. Όπως είπαμε προηγουμένως, είναι τέτοιες μικρολεπτομέρειες που μπορούν να κάνουν τη διαφορά.

Για να ειδοποιήσει κάποιο συμπαίκτη του ότι πρέπει να κινηθεί, ο quarterback συνεχίζει να δίνει τα σινιάλα ενόσω βρίσκεται ακόμα πίσω από τον center. Αυτό προσθέτει κι άλλες πιθανές επιπλοκές στους εκτός έδρας αγώνες, ειδικά στις κλειστές αρένες. Ο θόρυβος των φιλάθλων δυσκολεύει ή κάνει αδύνατες ακόμα και τις απλές συνεννοήσεις κάτω στον αγωνιστικό χώρο. Θα καταφέρει ο quarterback να μεταφέρει το σινιάλο στο center, στους guards αλλά και μακρύτερα στους tackles, αν η ομάδα είναι στριμωγμένη στην περιοχή της σε ένα θορυβώδες γήπεδο σαν το Superdome της Νέας Ορλεάνης ή το Arrowhead του Κάνσας; Αν οι tackles δεν μπορούν να ακούσουν καθαρά το μέτρημα του quarterback, χάνουν την αίσθηση του πότε ακριβώς θα γίνει το snap, οπότε αυτό μπορεί να τους αφαιρέσει το ισχνό πλεονέκτημα που έχουν έναντι των αντίπαλων αμυντικών.

Kansas City Chiefs Arrowhead
Σε γήπεδα σαν το Arrowhead των Kansas City Chiefs, ο θόρυβος κατά περιπτώσεις μπορεί να είναι εκκωφαντικός και να ξεπεράσει τα 130-140 ντεσιμπέλ, αρκετά πάνω από τα όρια της ανθρώπινης αντοχής. Τότε η συνεννόηση μεταξύ των παικτών γίνεται εξαιρετικά δύσκολη και ο quarterback πιθανώς να μην μπορεί να ακούει καθαρά τους προπονητές του ακόμα και μέσα από το headset του κράνους.

Επιπρόσθετα, αν ο receiver δεν ακούει τον quarterback, τότε θα χρειαστεί να κοιτάξει κλεφτά προς την μπάλα για να δει το snap. Όσο παραμένει συγκεντρωμένος εκεί, μπορεί να χάσει την ευκαιρία να ελέγξει τη μεριά της αντίπαλης κάλυψης ώστε να εκτιμήσει καλύτερα την κατάσταση. Τότε ο αμυντικός θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί αυτήν την απροσεξία και να μπλοκάρει¹ το receiver με το ξεκίνημα της φάσης. Τα παραπάνω είναι μερικά από τα πλέον χειροπιαστά παραδείγματα για το πως η εντός έδρας ομάδα αποκτά πλεονέκτημα με τη βοήθεια των φιλάθλων της.

Ορισμένες φορές οι quarterbacks δεν έχουν άλλη επιλογή από το να απλοποιήσουν την κατάσταση. Ο Boomer Esiason με 14ετή εμπειρία στο NFL χρησιμοποιούσε για σινιάλα τις ημέρες της εβδομάδας. Αν για παράδειγμα φώναζε “Monday! Monday! Monday!”, αυτό σήμαινε “Λάβετε θέση και ετοιμαστείτε, θα κάνουμε το snap με τον πρώτο ήχο που θα ακούσετε και θα εκτελέσουμε το σύστημα που ακούσατε στο huddle”.

Μέχρι ο quarterback να προσλάβει και να επεξεργαστεί όλες αυτές τις πληροφορίες, το χρονόμετρο της επίθεσης θα κοντεύει να λήξει, ο παίκτης θα έχει εξαντλήσει όλους τους ελέγχους που πρέπει να κάνει πριν το snap και θα είναι έτοιμος να πάρει την μπάλα. Τελικά όμως αυτό είναι το ευκολότερο μέρος της διαδικασίας, σωστά;

Επόμενο: Snap: το τελικό στάδιο


¹ Μπλοκάρει το receiver: Στην απλούστερη ερμηνεία του κανονισμού, ένας cornerback μπορεί να μπλοκάρει τον αντίπαλό του μόνο κατά τις πρώτες πέντε γιάρδες μετά το snap. Συνεπώς αν ο receiver δεν εμποδιστεί αμέσως, αποκτά μεγάλο πλεονέκτημα κατά τη συνέχεια της φάσης καθώς τρέχει κατά μήκος του αγωνιστικού χώρου. Ο αμυντικός θα μπορεί να σπρώξει το receiver μόνο αν ο τελευταίος πιάσει την μπάλα αλλά όχι προηγουμένως, διαφορετικά κάθε εκτεταμένη σωματική επαφή μπορεί οδηγήσει σε ποινή “pass interference”. Η ποινή αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί καταλογίζεται ως πρώτο down στο ύψος που έγινε η παράβαση και η επίθεση μπορεί να κερδίσει δεκάδες γιάρδες χωρίς καν να ακουμπήσει την μπάλα.

Κύλιση προς τα επάνω